EARLY BRAINSTORMING

Zajímá mě background a myšlenka za vznikem studia. „Tyjo, teď přemýšlím, jak odpovědět, abych to neshodil… Jak jsme se potkali, to je velké tajemství, které neříkáme,” začíná Ondra a Luky přitakává. „Právě. Chceme o tom dělat podcast a ptají se nás na to všichni… Takže to zatím držíme, držíme to už rok a je to supr.” Rozpačitě se směju – uff, s takovou odpovědí jsem nepočítala. Vlastně mi vůbec nestačí a tak se doptávám. „Můžeme říct, že nás seznámil Covid,” odpovídá Lukáš „ne, že bychom někde leželi na lůžku.. (smích) Bylo víc času na přemýšlení, tak jsme vymýšleli spolu.” Po společně stráveném času došli k závěru, že podcast bude to pravé medium – informativní a inspirativní, prostě fresh. Podcast pro ně představoval vhodnou formu seberealizace a další edukace. „Bodem zlomu bylo, že nám chybělo studio v Brně. Studia vznikala v Praze a my se rozhodli udělat něco v Brně. Nevěděli jsme konkrétně jak a co, ale věděli jsme, že chceme nahrávat lidi a tvořit komunitu. To byla naše první myšlenka. Pak přišel projekt Kumst, kam jsme se přihlásili a vyhráli výběrové řízení. Rozhodli jsme se, že studio uděláme právě tady.” Podle Ondry je spojil v myšlence samotný žánr. „My jsme tomu oba úplně propadli. Já osobně podcast viděl jako skvělej způsob jak získávat nové informace, jak se učit nové věci a zjistit z témat, kterým nerozumím, úplně všechno.”

FIRST STEPS

Vokál odstartoval díky Donio kampani fungující na bázi crowdfundingu. Získáváním finančních prostředků skrz přispívání veřejnosti se ze snu stala časem skutečnost. Upoutat pozornost však klukům patrně nedělalo problém. Oslovovali své známé, příbuzné; pomohl jim i marketing. „Dělali jsme si grafiku, vizuální identitu, krásné grafické balíčky,” vysvětluje Luky, „a ty jsme poté propagovali přes sociální sítě. Vymysleli jsme i plno dárků – mikiny, trička, kšiltovky, plecháčky, papírky... Projížďku na kole s Ondrou, párty se mnou.” (smích) „Před založením Vokálu jsem ještě zjišťoval, jak založit start-up,” doplňuje Ondra, „člověk musí zaujmout – proto jsme s klukama ze Slantu vytvořili silný brand a grafickou identitu. Díky tomu jsme byli schopní zpropagovat naší myšlenku, do té doby bylo všechno čistě teoretická věc.” Branding se rozhodně povedl, pomyslím si, zatímco scanuju jejich webové stránky. Kohout jako netradiční logo, kontrastní modro-bílý layout, nespisovná slangová čeština... Zajímá mě ale, co studio nabízí a čím vyniká. Ke slovu se jako první dostává Lukáš: „Nejsme jen technická místnost, děláme i komunitu. Jednou měsíčně vezmeme všechny podcastery a uděláme meet-up, kde je sbližujem. Už se nám stává, že se střídají mezi podcasty, doporučují si věci a tak dál. Hlavně neustále rozšiřujem služby.”

FEELS LIKE HOME

Podle Ondry však služby nejsou tím nejdůležitějším aspektem jejich práce, nýbrž pocit, který si člověk odnese po odchodu ze studia. „Je to tu na bázi lidskýho kontaktu. Máme prostředí, co vypadá jak doma v obejváku a vždy tu je někdo ‘hostitelem’, ať už já, Lukáš, nebo jeden z našich zvukařů a zvukařek. Cílíme na to, aby...” „...aby se tu každý cítil jako doma?” ptám se. „Přesně tak – aby se i podcast mohl vyvíjet a projevilo se to do tý tvorby. Kvůli tomu máme naše služby segmentované, každý si vybere přesně to, co chce.” Z hlediska času a prostoru se také přizpůsobují – studio funguje každý den od 9 do 19 hodin, svým klientům ale rádi vychází vstříc. „Můžeme večer i o víkendu,” říká Lukáš, „nejsme limitovaní jenom studiem. Veškerou techniku můžeme sbalit a dojet k tobě, a tam podcast nahrát.” „Snažíme se, ať se tu každý cítí pohodlně, nechceme, aby to vycházelo jen z nás,” doplňuje Ondra, „o všem se bavíme – když má kdokoliv z našeho týmu, ale i klientů, nějaký požadavek, snažíme se ho zprocesovat co možná nejrychleji, aby to fungovalo pro všechny.”

WHAT'S ON

I přesto, že je studio Vokál na začátku cesty, zjišťuji, že kluci nelení a své služby stále rozšiřují – aktuálně se zaměřují na vznik nových formátů v rámci programu Zobáci. „Vokál má v logu kohouta, protože Brno je vlastně taková vesnice. A na vesnici je slyšet nejvíc,” vysvětluje Luky, „proto program Zobáci, jako mladý kuřata. Chceme názor těch mladých, který posouvá scénu.” „Je super, že se otevíráte i mladším lidem, kteří by si podcasting nemohli dovolit,” nadhodím a přichází okamžitá reakce. „Právě proto se přizpůsobujeme,” pokračuje Ondra, „řekli jsme si, do čeho se chceme pouštět, co dělat, aby nás to těšilo... Tak to je přesně ono – přinést něco nového na scénu.” Ke konci rozhovoru se dostáváme k dalším plánům včetně nového contentu, který můžou fanoušci očekávat v blízké době, podle všeho do konce tohoto roku. Tvorba vlastních podcastů je pro Lukyho s Ondrou aktuální future goal, ačkoliv jim čas příliš nehraje do karet – prioritizují své klienty a vznik nových spoluprácí, například s kreativci z Kumstu. Kolaboraci chápou jako vzájemnou pomoc, která se jim třeba časem vrátí. „Mužeme se pak obrátit na lidi, když něco potřebujem," zmiňuje Lukáš. No a co ty vaše podcasty, říkám si v duchu. „Nechceme se uvazovat, je to otevřený,” vysvětluje Ondra, „každý se nás ptá, co máme za podcast, a já jim vždy musím vysvětlovat, že máme jen studio, kde podcasty tvoříme. Takže by to už chtělo.”
Jak již bylo dřívě zmíněno v článku, Studio Vokál aktuálně nabízí mladým do 26 let realizaci podcastů zdarma. Přemýšlíš nad svým vlastním podcastem a koncept studia tě oslovil? Napiš klukům na info@studiovokal.cz a nezapomeň přiložit audio nahrávku s tvým námětem (do předmětu uveď „zobák“). Good luck!